· 

Wat houdt NAH in?

 

Wat houdt NAH in?

 

Al zo vaak ben ik me bewust dat ik goed wil vertellen en opschrijven wat het betekent leven met hersenletsel (NAH = Niet Aangeboren Hersenletsel). Dat het voor een deel onzichtbaar is, maakt het ingewikkeld. Recent heb ik dit filmpje gevonden, toen ik het keek, werd ik er steeds enthousiaster van. Vooral het stukje (uitleg communicatie) waar werd verteld dat je wakker wordt in een vreemd land. Alles lijkt hetzelfde als vroeger, maar net iets anders. Je herkent je vrienden en familie, maar als ze iets zeggen dan lijkt het of ze een andere taal spreken. NAH  leidt zeker tot een onomkeerbare breuk in de levenslijn.

Niet te letterlijk nemen dat van die taal hoor. Communiceren kost met NAH veel energie zeker wanneer met bijgeluiden, of iemand die snel spreekt of mompelt of er wordt door elkaar gesproken, te snel van onderwerp gewisseld. En dan nog de vertraagde informatieverwerking  (en nee, dit zegt niets over intelligentie) die je parten speelt, door de beschadiging in de hersenen. Je hersenen werken dan hard, topsport blijft het.

Er zijn meer rake situaties in het filmpje, dus neem vooral de tijd, slechts 5 minuten, om dit filmpje te kijken, waardoor je beter inzicht krijgt in mensen met NAH, dus ook in mij. Oh ja, dat korte lontje geldt niet voor mij (de rest helaas wel), dat zegt dan weer dat iedere NAH-er anders is.

 

Met dank  aan Brain Injury Association (USA) die het filmpje hebben gemaakt. 

 

mocht het filmpje niet werken, hierbij de link:

https://www.youtube.com/watch?v=nS0F_k4GT9Y&ab_channel=DeCaro%26Kaplen%2CLLP

Reactie schrijven

Commentaren: 5
  • #1

    Paquerette Spelt (vrijdag, 09 februari 2024 16:16)

    Hi Madelon, Jammer dat je de nieuwsbrief moet stoppen. Ik begrijp het helemaal. Zelf kan ik mij ook vaak ergeren met alle systeemvragen, gedoe met passwords en continue aanpassingen die moeten. Laatst bekeek ik bij Nathalie weer je kalender en realiseerde mij hoeveel tijd en liefde daarin zit. Prachtige tekeningen en heel dankbaar ontvangen door Nathalie.

    Liefs, Paquerette

  • #2

    Dianne (woensdag, 06 maart 2024 19:10)

    Wat een helder en duidelijk maar ook confronterend filmpje�

  • #3

    Alexandra (donderdag, 07 maart 2024 20:54)

    Lieve Madelon, heel treffend hoe in het filmpje duidelijk wordt gemaakt wat vooral de onzichtbare gevolgen van NAH kunnen zijn.
    Ik heb al je blogberichten achter elkaar gelezen en de mooie collages en tekeningen op me in laten werken. De woorden verstilling en schoonheid komen bij me op. Je kunt prachtig tekenen. Op naar een nieuwe lente!

  • #4

    Gabriëlle (zaterdag, 09 maart 2024 20:42)

    Wat een raak en duidelijk filmpje is dit, het maakt veel duidelijk over NAH. Ook de rustige manier van spreken, de niet afleidende muziek, de zachte kleuren brengen de boodschap hier extra goed over. Ik begrijp waarom je hier enthousiast over bent en dat je het graag wilt laten zien hier. Zoals je zegt is het moeilijk genoeg om anderen enigszins te laten begrijpen wat het hebben van NAH betekent.

  • #5

    Tracy (woensdag, 20 maart 2024 07:47)

    Bedankt voor het delen Madelon.
    Mooi en duidelijk geschreven ook over je eigen zoektocht.en die mooie tekeningen, prachtig.
    Liefs van mij