· 

Starten

open geslagen woordenboek

Iedereen, jij ook, kan starten met een blog en het daarin over allerlei onderwerpen hebben en je mening ventileren. Dat is geweldig, we vinden het gewoon, maar vrijheid van meningsuiting is een kostbaar goed. Maar het schrijven van een blog, als je perfectionist bent en (pas) een hersenbloeding hebt gehad (en je taalcentrum is beschadigd zoals bij mij), is een avontuur en uitdaging.  Perfectionisme is een eigenschap die overgewaardeerd wordt. Het kan je weerhouden je plannen of ideeën uit te voeren, en uitstelgedrag (wat de meesten wel hebben) wordt bevorderd. 


Ik zal je in volgende blogs uitleggen wat het voor mij betekent een hersenbloeding te hebben en hoe ik met dit nieuwe leven omga.

Maar ik ben niet alleen de persoon met een hersenbloeding. Mijn creatieve kant is er ook en laat ik in de volgende blogs zien. Tegelijkertijd helpt o.a. die creatieve kant mij te verwerken dat ik plotseling een hersenbloeding kreeg.

Voordat ik ben begonnen met het schrijven van een blog, is er wel een lang traject geweest. Veel gedachten, aantekeningen, mindmaps en wat belangrijk is maar zo lastig:  ik heb hulp gezocht. Bepaalde vaardigheden (overzicht houden, vlot een tekst schrijven, bijvoorbeeld) gaan me niet meer makkelijk af.  Hoe ik een blog moet starten en nog belangrijker hoe ik in het proces `blog schrijven`, kan staan, dit heb ik vooral besproken met Eva, mijn  logopediste.
Daarnaast wil ik Thijs, mijn fysiotherapeut noemen. Ergens vorig jaar, zei hij dat ik beslist een blog moest gaan schrijven, want ik sta bijzonder bewust in dit proces dat gedeeld zou moeten. Mijn eerste gedachte toen hij dat opperde: nou dat lijkt mij geen goed idee Thijs!


Tenslotte heb ik deze tekst vele keren gelezen en gecorrigeerd. Waarom ik dit noem? Omdat ik je een echt beeld wil geven van mij en mijn situatie.

Ik doe er langer over om een tekst te schrijven na mijn hersenbloeding. Ik schrijf op een moment dat het stil is. Dus ik ga niet naar een cafeetje om te schrijven. Heel romantisch maar het werkt niet. Ik doe zelfs mijn koptelefoon (noice cancelling) ook op, een van de beste aankopen die je kunt doen als je een hersenbloeding hebt gehad, waar vaak een verstoorde prikkelverwerking sprake is.

Verder heb ik mijn groot synoniemen woordenboek van Van Dale in de buurt liggen dat helpt mij om mijn woordenschat te vergroten of het goede woord te vinden.  Oké ik gebruik ook het online synoniemen woordenboek af en toe. Maar het voelt goed door zo’n dik boek te bladeren. 

 

Zo de eerste blog is er nu.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Karin (zaterdag, 11 juni 2022 15:34)

    Wat een ontzettend goed idee om een blog te gaan schrijven. En wat leuk dat wij dit nu kunnen gaan volgen. Ik kijk uit naar je verhalen !