· 

Tekenen om negatieve gevoelens te hanteren

 

Mijn filter werkt niet meer goed waardoor ik mijn gedachten niet kan stoppen. Ik blijf dan malen over allerlei gevoelens, en dus ook negatieve gevoelens. Gevoelens die je kunnen beheersen, die je vermoeien, soms zelfs uitputten. Ook dit is overprikkeling die bij hersenaandoeningen voorkomt. Soms zijn het kleine dingen in het dagelijkse leven, dan weer levensvragen of verdriet.

Toen ik dit besprak met Eva, mijn logopediste, stelde zij voor om die negatieve gevoelens te tekenen. Mogelijk kan het helpen om die negatieve gevoelens die in mijn hoofd blijven rondspoken van me af te zetten.

Eén van de kleine dagelijkse ongemakken die ik tegenkwam maar die voor mij symbolisch zijn voor andere negatieve gedachten, begint met het zelfstandig naamwoord “grind”. Alleen het woord zet je al aan het twijfelen: ”Spel je nu grind of grint?”

Venijnig, irritant en ongemakkelijk zijn slechts een paar begrippen die in één adem genoemd kunnen worden bij grind. Als ik mijn ommetje buiten op straat loop, kom ik langs tuinen met “bewegend” grind. Het grind beweegt zich namelijk uit de tuin en over de stoep. Het is oppassen dat ik niet ga glijden en moet mijn voeten en mijn stok goed neerzetten. Dit soort plekken blijven iedere keer lastig voor mij, maar ik ga het niet uit de weg. Ik wil me er niet door laten weerhouden.

 

Dus ik ging aan de slag met het tekenen van grind. Het leek me ook goed om het woord grind, een nadrukkelijke plek te geven. Daarna een kader waarin ik de steentjes kon tekenen en natuurlijk een paar van die vervelende wegspringende kiezeltjes. Uiteindelijk is het een tekening geworden die ik nooit zou hebben gemaakt.

In deze stijl, met dit concept van het verwerken van negatieve gedachten, kwamen er andere tekeningen bij over onderwerpen die mij verdriet en/of irritatie gaven. Ik zal deze tekeningen later ook in mijn blog plaatsen.

Het voelde voor mij fijn om de tekeningen te maken maar het was ook intens en kostte veel energie. Voor mij helpt dit en geeft het voldoening. Ik voel dat het creatieve proces bijdraagt om gedachten een plek te geven, om negatieve gedachten om te buigen tot iets positiefs. Als ik naar deze tekeningen kijk, gebaseerd op negatieve situaties, is er ook een positief kant, want de tekeningen zijn best mooi. En nog belangrijker, ik blijft niet langer hangen in lastige en verdrietige situaties, enkel door ze te tekenen.

 

Voor mij is dit een wezenlijke verandering en ik besef dat deze nieuwe ontwikkeling bij mijn “nieuwe” leven hoort. Het maakt de lijn tussen voor en na de hersenbloeding steeds minder scherp. 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Leonieke (maandag, 06 juni 2022 21:20)

    Je blog maakt dat ik, en zeker ook andere lezers, de impact van deze nieuwe werkelijkheid beter kunnen begrijpen. De open en heldere beschrijving wat je meemaakt en hoe je daar mee omgaat geeft mij een inkijk in jouw leven. Dankjewel voor het delen.

    Het beeld van die vervagende scheidslijn blijft me bij. Ook waard om te tekenen?